Oto 5 pytań, na które warto znać odpowiedź przed zapisaniem dwulatka na zajęcia języka angielskiego:
1. Po co dwulatkowi angielski?
Niektórzy rodzice mają wątpliwości co do tak wczesnego rozpoczynania nauki angielskiego. Słyszymy często, że to za szybko, że nie ma sensu tak wcześnie posyłać malucha na kurs. W rzeczywistości jest kompletnie na odwrót – im młodsze dziecko, tym więcej informacji chłonie. Dzieje się tak, ponieważ mózg malucha w pierwszych latach jego życia jest niezwykle plastyczny – można go porównać do białej kartki, na której stopniowo zapisywane są informacje. Dziecko dopiero rozpoczyna naukę języka polskiego, więc jeśli nauka angielskiego zostanie rozpoczęta na tym samym etapie – dziecko będzie się go uczyło z podobną łatwością, co języka ojczystego. Jednak aby dziecko mogło chłonąć ten język efektywnie, potrzebne są do tego odpowiednio dostosowane do wieku metody.
A zatem istotne jest, aby zajęcia prowadził przeszkolony, samodzielny lektor, którego praca podlega stałej weryfikacji i ocenie. Metody, za pomocą których lektor będzie przekazywał wiedzę dziecku powinny być urozmaicone oraz bogate w zabawy rozwijające zdolności zarówno psychiczne jak i motoryczne. Ważna jest także perspektywa dalszego rozwoju. To znaczy, czy zapisując dziecko na angielski w wieku 2 lat, jest szansa, aby w kolejnych latach maluszek uczył się tym samym systemem i stopniowo zwiększał swoje umiejętności.
2. Jak mogę sprawdzić, czy moje dziecko jest gotowe na zajęcia z angielskiego ?
Niektóre szkoły językowe zapraszają dzieci na bezpłatne lekcje pokazowe oraz organizują dni otwarte. Takie wydarzenia pozwalają na sprawdzenie jak dziecko czuje się podczas pierwszego kontaktu z językiem anielskim oraz czy szkoła językowa, którą bierzemy pod uwagę, jest godna zaufania. W MyTime także organizujemy bezpłatne lekcje, nie chcemy, aby rodzice musieli podejmować decyzję zapisania malucha na kurs z marszu. Przetestowanie naszych metod w niezobowiązujący sposób pozwala na dobranie jak najlepszej dla dziecka, bez obowiązku zapłaty.
3. Jaka forma zajęć będzie najlepsza dla dzieci dwuletnich?
Zajęcia grupowe dla maluszków muszą być wesołe, pełne melodyjnych piosenek, kolorowych i atrakcyjnych pomocy naukowych i przede wszystkim muszą być dobrze zaplanowane i przemyślane.
Dodatkowymi aspektami, które warto wziąć pod uwagę jest częstotliwość kursu tj. ile razy w tygodniu odbywają się zajęcia oraz jak długo trwają. Warto również sprawdzić jak treści przerobione na zajęciach można utrwalać w domu. „Praca” w domu z dwulatkiem powinna przyjąć formę atrakcyjnej zabawy np. poprzez oglądanie książeczki ucznia i wspólnego opowiadania historyjek, odsłuchiwania płyty z piosenkami z kursu jak również możliwość skorzystania z aplikacji multimedialnej na telefon lub komputer dedykowanej do kursu.
4. Czy jako rodzic będę musiał uczestniczyć w zajęciach?
Na rynku jest dostępnych kilka metod, spośród których można wybrać takie zajęcia, które będą odpowiadały nie tylko dwulatkowi, ale też i rodzicowi. Warto zatem sprawdzić jakiego rodzaju uczestnictwa szkoła językowa oczekuje od rodzica. Niektóre szkoły zapraszają rodzica do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, asystowania swojemu dziecku, wspomaganiu go w wykonywaniu gestów i reagowaniu na angielskie polecenia. Zgodnie z niektórymi metodami w ogóle nie praktykuje się uczestnictwa rodzica podczas zajęć – ani aktywnego, ani biernego np. w postaci obserwatora lekcji i doraźnej pomocy dziecku lub lektorowi. Jeżeli rodzic nie będzie obecny podczas lekcji, to w to, w jaki sposób będzie informowany o przebiegu zajęć i postępach swojego dziecka.
5. Skąd będę wiedział jak radzi sobie moje dziecko?
Skuteczny kontakt lektora z rodzicem jest wyznacznikiem sukcesu i harmonijnego rozwoju dziecka. Ważne, aby rodzic był poinformowany o przebiegu zajęć i postępach dziecka. A zatem warto dowiedzieć się jak często i w jakiej formie rodzic otrzymuje informację o zajęciach. Solidna metoda nauczania powinna traktować kontakt z rodzicem jako filar współpracy. Rodzic, powierzając dwulatka w ręce lektora powinien mieć do niego zaufanie zbudowane na dobrym kontakcie – informacji zwrotnej po każdych zajęciach, cotygodniowym mailu z postępami w realizacji materiału, a także mieć możliwość uczestnictwa w zajęciach np. 1 raz w każdym semestrze.

Autorka
Marika Sawicka